ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ

Οι προσπάθειες της ΕΕ να ανακτήσει το χαμένο έδαφος στον αγώνα της Τεχνολογίας

HIGH_TECH_car

 

Ο παλιός κόσμος και ο νέος μέσα από την αυτοκινητοβιομηχανία

Ένας από τους λόγους που οι αναλυτές ενδιαφέρονται  για την τύχη της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ΕΕ, είναι ότι ο κλάδος εμπεριέχει κάποιες από τις αδυναμίες της Ευρώπης. Η Ευρώπη διαθέτει ισχυρές βιομηχανίες και μερικές εξαιρετικές εταιρείες, αλλά τόσο η κοινωνία όσο και η βιομηχανία δεν είναι έτοιμες για τις μεγάλες αλλαγές που απαιτούνται για τη μετάβαση στις τεχνολογίες νέας γενιάς.

Η ΕΕ εξακολουθεί να απολαμβάνει τα μερίσματα του παρελθόντος. Οι μεγαλύτερες εταιρείες πληροφορικής και βιοτεχνολογίας είναι όλες Αμερικανικές και φαίνεται ολοφάνερα ότι η μάχη για τα αυτοκίνητα επόμενης γενιάς και τη χρήση  τεχνητής νοημοσύνης, θα είναι μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας.

Δύο ειδήσεις υπογραμμίζουν αυτή τη μετατόπιση ισχύος:

Η πρώτη αφορά τη σημαντική μείωση των πωλήσεων πετρελαίου. (Οι χώρες του Κόλπου ήδη προσαρμόζονται στις εξελίξεις της μετάβασης στη νέα οικονομία της τεχνητής νοημοσύνης και της υψηλής τεχνολογίας).

Η δεύτερη είναι η έμμεση συνειδητοποίηση κορυφαίων ευρωπαίων επιστημόνων ότι η ΕΕ πρόκειται να χάσει τη μάχη της τεχνητής νοημοσύνης. Αυτό που έχουν και οι δύο ιστορίες είναι η αντανάκλαση του τρόπου με τον οποίο το πολιτικό σύστημα αποτυγχάνει να παράσχει τις προϋποθέσεις για την προσαρμογή της ΕΕ στον νέο κόσμο.

Η ΕΕ σχεδιάστηκε αρχικά ως καρτέλ παραγωγών. Σήμερα, η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει δύο ταυτόχρονες τεχνολογικές εξελίξεις. Από το πετρέλαιο περνά σταδιακά στο ηλεκτρικό, από την αυτόματη οδήγηση στην λιγότερη οδήγηση.

Το πρόβλημα είναι η αδυναμία της Ευρώπης να οργανώσει τη σύνδεση του ακαδημαϊκού και του ιδιωτικού τομέα. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν τη δημιουργία πανευρωπαϊκού ερευνητικού ινστιτούτου στο οποίο μπορούν να συνεισφέρουν οι ακαδημαϊκοί και υπογραμμίζουν ότι  το πρόβλημα δεν είναι έλλειψη πόρων, αλλά έλλειψη ερευνητών που εργάζονται σε συνάφεια με τη βιομηχανική παραγωγή και εξέλιξη.

Η πτώση των πωλήσεων ντίζελ στη Γερμανία είναι σημαντική. Η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει καταρρεύσει εντελώς, καθώς οι έμποροι βρίσκονται πάνω σε ένα απόθεμα απούλητων πετρελαιοκίνητων οχημάτων.

Τα τελευταία στοιχεία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, δείχνουν ότι τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα ξεπερνούν τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων είναι μόλις 1,5%. Μια άλλη ενδιαφέρουσα στατιστική είναι ότι οι εκπομπές CO2 των καινούργιων αυτοκινήτων αυξάνονται πάλι. Η Ευρώπη μένει πίσω στην εξέλιξη μίας από τις σημαντικότερες βιομηχανίες που ανέπτυξε ποτέ και που αποτελούν την προμετωπίδα της ανάπτυξης της.

Η δεύτερη είδηση αφορά δύο γεγονότα που αφορούν την ίδια υπόθεση. Την παγκόσμια συζήτηση για το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης. Του ελέγχου της εξέλιξης της και των εφαρμογών της.

Προ ημερών η ΕΕ δημοσίευσε ένα ενδιαφέρον κείμενο για την τεχνητή νοημοσύνη στην ΕΕ. [1] Είναι η πρώτη ολοκληρωμένη προσπάθεια να καταγραφούν οι ευρωπαικές απόψεις και προτεραιότητες απέναντι στην τεράστια πρόκληση της τεχνητής νοημοσύνης.

Εκείνο όμως, έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η ανοικτή επιστολή από μερικούς κορυφαίους επιστήμονες της Ευρώπης που προειδοποιούν ότι η ΕΕ μένει πίσω από τον υπόλοιπο κόσμο στην ανάπτυξη συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης.[2] Γράφουν χαρακτηριστικά: «… η μηχανική μάθηση βρίσκεται στο επίκεντρο μιας τεχνολογικής και κοινωνικής επανάστασης λόγω της τεχνητής νοημοσύνης, που περιλαμβάνει πολλαπλούς συναφείς κλάδους και ενέχει μεγάλες συνέπειες για τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης. Η Ευρώπη, όμως, δεν ακολουθεί το διεθνή ανταγωνισμό. Τα περισσότερα από τα κορυφαία εργαστήρια και διδακτορικές διατριβές, πραγματοποιούνται στις ΗΠΑ και την Κίνα.»

Το πρόβλημα είναι η αδυναμία της Ευρώπης να οργανώσει τη σύνδεση του ακαδημαϊκού και του ιδιωτικού τομέα. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν τη δημιουργία πανευρωπαϊκού ερευνητικού ινστιτούτου στο οποίο μπορούν να συνεισφέρουν οι ακαδημαϊκοί και υπογραμμίζουν ότι  το πρόβλημα δεν είναι έλλειψη πόρων, αλλά έλλειψη ερευνητών που εργάζονται σε συνάφεια με τη βιομηχανική παραγωγή και εξέλιξη. 

[1] https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/communication-artificial-intelligence-europe

[2] https://www.forbes.com/sites/samshead/2018/04/24/european-scientists-call-for-ai-institute-as-us-and-china-pull-away/#6999738c610b

Σχολιασμός

Σχόλια

Ιδιοκτησία
e-Μεταρρύθμιση

Εκδότης
Γιάννης Μεϊμάρογλου

Διεθυντής Σύνταξης
Μιχάλης Κυριακίδης
mkyriak@gmail.com

Επικοινωνία
info@metarithmisi.gr

H «Μεταρρύθμιση» είναι ηλεκτρονικός κόμβος ο οποίος λειτουργεί με αυτήν τη μορφή από τον Μάρτιο του 2012. Από το 2005 κυκλοφορούσε ως έντυπο και στη συνέχεια ως ηλεκτρονικό περιοδικό.

Ξεκίνησε από μια ομάδα ανθρώπων με κοινό χαρακτηριστικό την αγωνία για τη συγκρότηση ενός μεγάλου μεταρρυθμιστικού ρεύματος στην ελληνική κοινωνία. Πρόθεσή μας είναι η ενθάρρυνση των διαδικασιών για μια μεγάλη προοδευτική παράταξη και η ανάδειξη της ανάγκης να εκφρασθεί σε όλα τα επίπεδα – πολιτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό – η οπτική μιας σύγχρονης κοινωνίας, απαλλαγμένης από τις παθογένειές της.

Αναφέρεται στο χώρο της μεταρρυθμιστικής αριστεράς, της σοσιαλδημοκρατίας, του ριζοσπαστικού κέντρου, του κοινωνικού και πολιτικού φιλελευθερισμού και επιδιώκει τον διάλογο ανάμεσα στις δημοκρατικές - προοδευτικές δυνάμεις της χώρας.

Copyright © www.metarithmisi.gr.

To Top