ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Σύγκρουση εντός και εκτός Βουλής για τις αλλαγές στα πανεπιστήμια

AEI

Σε οξείς τόνους, όπως αναμενόταν, ξεκίνησε στη Βουλή η συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την ανώτατη εκπαίδευση, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης να ασκούν σκληρή κριτική στις προτεινόμενες αλλαγές.

«Το νομοσχέδιο αυτό έχει σαν στόχο τη διασφάλιση της εκπλήρωσης της αποστολής των ΑΕΙ, την ενίσχυση της έρευνας αλλά και της απρόσκοπτης πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους τους πολίτες, ενώ ενσωματώνει μεγάλο μέρος των αιτημάτων της ακαδημαϊκής κοινότητας» αντέτεινε στην ομιλία της η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Μερόπη Τζούφη. Σημείωσε ακόμη πως πρόκειται για μια συντεταγμένη θεσμική αλλαγή στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, ενώ χειρίζεται τις αλλαγές με κοινωνικό και πολιτικό πρόσωπο. Ακόμη έκανε λόγο για αναπαραγωγή των ανισοτήτων κάτω από το υφιστάμενο πλαίσιο, αλλά και για ομάδες που διαστρεβλώνουν τον δημόσιο χαρακτήρα των ανώτατων ιδρυμάτων.

«Το νομοσχέδιο συνιστά μια καλά επεξεργασμένη παρέμβαση, επεκτείνει τον δημοκρατικό χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης, προωθεί έναν ανοικτό στην κοινωνία τρόπο διοίκησης, προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία στα ιδρύματα» τόνισε ακόμη η βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος, προσθέτοντας πως με την αντικατάσταση των συμβουλίων ιδρύματος από τα περιφερειακά συμβούλια επιτυγχάνεται η ακαδημαϊκή αναβάθμιση των ιδρυμάτων.

«Η αντιπροσώπευση ενισχύεται σύμφωνα με την παράδοση της μεταπολίτευσης και ειδικά τον νόμο του 1982» είπε ακόμη η εισηγήτρια του νομοσχεδίου, για να σημειώσει πως το άσυλο επανέρχεται επειδή η κατάργησή του δεν απέφερε τίποτε. Τέλος, άσκησε κριτική στον προηγούμενο νόμο πλαίσιο για τα ΑΕΙ, τον λεγόμενο νόμο Διαμαντοπούλου, αναφέροντας ότι αντιμετώπισε τη μέγιστη κοινωνική αντίδραση, καθώς είχες ως στόχο το πανεπιστήμιο του μάνατζμεντ, ενώ συρρίκνωσε τη διαφάνεια και τη δημοκρατία.

Εκ μέρους του κόμματος της Νέας Δημοκρατίας, η βουλευτής Νίκη Κεραμέως τόνισε ότι η ζημιά που έχει προκαλέσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στην Παιδεία είναι τεράστια αφού, όπως είπε, υποβάθμισε το ολοήμερο και το ψηφιακό σχολείο, κατάργησε την αξιολόγηση, απορύθμισε την επαγγελματική εκπαίδευση και απαξίωσε την αρχαία ελληνική γραμματεία. «Το νομοσχέδιο – πρόσθεσε – είναι σε μεγάλο βαθμό ακοστολόγητο, ενώ το χαρακτηρίζουν η οπισθοδρόμηση, η εσωστρέφεια, η συντήρηση και η υπερρύθμιση».

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η εκπρόσωπος της ΝΔ στο άσυλο, θέτοντας στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου μια σειρά από ερωτήματα: «Μπορεί να γνωρίζει, κύριε υπουργέ, ένας πρύτανης τις λεπτές νομικές αποχρώσεις ανάμεσα στο κακούργημα και το πλημμέλημα; Τι θα κάνει; Θα πρέπει να συγκαλεί το πρυτανικό συμβούλιο. Η επαναφορά του ασύλου έχει ένα και μόνο σκοπό. Να απενεργοποιήσει τον μηχανισμό. Άλλο όμως είναι το άσυλο ιδεών και άλλο το άσυλο εγκληματιών» πρόσθεσε.

ΔΗΣΥ: «δυσάρεστες εκπλήξεις»και θέμα αντισυνταγματικότητας

Ο εισηγητής της ΔΗΣΥ Δημήτρης Κωνσταντινόπουλος, ο οποίος κατηγόρησε την για προσχηματικό διάλογο στα θέματα Παιδείας. Υποστήριξε δε πως το νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση έχει «δυσάρεστες εκπλήξεις» τόσο για τους ακαδημαϊκούς όσο και για τους φοιτητές, την ώρα που μεταρρυθμίσεις που είχε συμφωνήσει η Βουλή με ευρεία συναίνεση καταργούνται.

Στο μεταξύ, και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΔΗΣΥ και πρώην υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος επεσήμανε πως υπάρχει θέμα αντισυνταγματικότητας για τις διατάξεις που αναιρούν το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ.

Γ. Μαυρωτάς: «Νομοσχέδιο ‘stealth’ που πλήττει καίρια τα Πανεπιστήμια

«Νομοσχέδιο stealth» χαρακτήρισε το νομοσχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο Γραμματέας Κοινοβουλευτικού Έργου και βουλευτής Αττικής του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς, υποστηρίζοντας ότι θα περάσει την 1η Αυγούστου γρήγορα και αθόρυβα για να μην το πιάσουν τα ραντάρ.

Αναφερόμενος στο θέμα του ασύλου, απέδωσε στην Κυβέρνηση ότι κλείνει το μάτι σε συγκεκριμένα ακροατήρια που έχουν διαβεί τον Ρουβίκωνα της νομιμότητας. Μάλιστα μετά και την πρόσφατη διάλεξη του πρώην Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Παρασκευόπουλου, ο κ. Μαυρωτάς αναρωτήθηκε: «Δεν ξέρει ή κάνει πως δεν ξέρει την κατάσταση στα Πανεπιστήμια;», «Αγνοεί» όπως είπε, ότι «τα προβλήματα δημιουργούνται από εξωπανεπιστημιακούς;».

Στεκόμενος στο θέμα της εξωστρέφειας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που αποτελεί σημαία του Ποταμιού, παρέθεσε απόσπασμα από την έκθεση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος στην οποία προτείνεται η μετατροπή της Ελλάδας σε έναν ακαδημαϊκό κόμβο προσελκύοντας φοιτητές και ανατροπής του brain drain. «Ακριβώς αντίθετα με αυτήν την πρόταση-διαπίστωση κινείται το νομοσχέδιο του κ. Γαβρόγλου», σχολίασε ο βουλευτής του Ποταμιού.

Κινήσεις Πολιτών για την Σοσιαλδημοκρατία: Η Παιδεία δεν προσφέρεται ούτε για κυβερνητικές εμμονές ούτε για αντιπολιτευτικές κορώνες

Μετά τον νόμο Γαβρόγλου που οδεύει προς ψήφιση πλήρης αρνητικών και παροχημένων διατάξεων, καμία αισιοδοξία δεν δημιουργεί η πρόσφατη δήλωση του κου Μητσοτάκη ότι η ΝΔ έχει έτοιμο στο συρτάρι της νέο νόμο για την Παιδεία. Η Παιδεία πρέπει να αποτελέσει πεδίο διαλόγου και συναινέσεων μεταξύ τόσο της ακαδημαϊκής κοινότητας όσο και των πολιτικών δυνάμεων της χώρας, σύμφωνα με την εμπειρία του νόμου 4009/2011. Οι βασικές αρχές αλλά  και οι κρίσιμες λεπτομέρειες των νέων ρυθμίσεων θα πρέπει να επιτρέπουν τις συγκρίσεις με τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα και να συμφωνηθούν μέσα από μια εκτενή και συστηματική συζήτηση ανοικτή στην ελληνική κοινωνία, λαμβάνοντας υπόψη τους προσανατολισμούς και τις ανάγκες της οικονομίας. Αυτό ακριβώς που δεν έκανε η παρούσα κυβέρνηση επιβάλλοντας στην Παιδεία προειλημμένες αποφάσεις. Το να βγουν και πάλι έτοιμα νομοσχέδια από μαγικά καπέλα δεν εμπεδώνει την δημοκρατική διαδικασία έτσι όπως θα έπρεπε να την αντιλαμβάνονται όλες οι πολιτικά φιλελεύθερες δυνάμεις της χώρας.

Επίθεση κατά Γαβρόγλου και από Πανεπιστημιακούς

Σφοδρή επίθεση στον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου με αφορμή το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση,  εξαπέλυσε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ) Αχιλλέας Ζαπράνης.

Σε επιστολή του προς το υπουργείο Παιδείας καταλογίζει στο κ. Γαβρόγλου «νοοτροπία εγκλωβισμένη στις παρωπίδες προσωπικών ιδεοληψιών», για όσα ανέφερε σχετικά με τις αμοιβές των διδασκόντων στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών και τον κατηγορεί ότι «καταπάτησε όλες τις κόκκινες γραμμές μεταξύ λογικής και αυθαιρεσίας, νηφάλιας και εποικοδομητικής συζήτησης και αλαζονικού ετσιθελισμού».

Αφορμή ήταν η «δήλωση του κ. Υπουργού ότι αν οι καλοί (καθηγητές) είναι να φύγουν στο εξωτερικό, επειδή δεν πληρώνονται, εγώ τους προτρέπω να φύγουν».

«Βεβιασμένη νομοθέτηση»

Για «βεβιασμένη νομοθέτηση» κάνει λόγο πρωτοβουλία τριάντα πανεπιστημιακών, που υπογράφουν κείμενο με σχόλια και επισημάνσεις για το σχέδιο νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

 Σύμφωνα με τους καθηγητές της πρωτοβουλίας,η οποία εκδηλώθηκε πριν από περίπου ένα μήνα, όταν δόθηκε στη δημοσιότητα το νσ,  οι λόγοι της «βεβιασμένης νομοθετησης» συνίστανται στην ικανοποίηση του κομματικού ακροατηρίου, στο να υπάρχει κάποιου είδους νομοθεσία για να διεξαχθούν οι πρυτανικές εκλογές, αλλά και στην ικανοποίηση ομάδων συμφερόντων εντολές των πανεπιστημίων.

Σχολιασμός

Σχόλια

Ιδιοκτησία
e-Μεταρρύθμιση

Εκδότης
Γιάννης Μεϊμάρογλου

Διεθυντής Σύνταξης
Μιχάλης Κυριακίδης
mkyriak@gmail.com

Επικοινωνία
info@metarithmisi.gr

H «Μεταρρύθμιση» είναι ηλεκτρονικός κόμβος ο οποίος λειτουργεί με αυτήν τη μορφή από τον Μάρτιο του 2012. Από το 2005 κυκλοφορούσε ως έντυπο και στη συνέχεια ως ηλεκτρονικό περιοδικό.

Ξεκίνησε από μια ομάδα ανθρώπων με κοινό χαρακτηριστικό την αγωνία για τη συγκρότηση ενός μεγάλου μεταρρυθμιστικού ρεύματος στην ελληνική κοινωνία. Πρόθεσή μας είναι η ενθάρρυνση των διαδικασιών για μια μεγάλη προοδευτική παράταξη και η ανάδειξη της ανάγκης να εκφρασθεί σε όλα τα επίπεδα – πολιτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό – η οπτική μιας σύγχρονης κοινωνίας, απαλλαγμένης από τις παθογένειές της.

Αναφέρεται στο χώρο της μεταρρυθμιστικής αριστεράς, της σοσιαλδημοκρατίας, του ριζοσπαστικού κέντρου, του κοινωνικού και πολιτικού φιλελευθερισμού και επιδιώκει τον διάλογο ανάμεσα στις δημοκρατικές - προοδευτικές δυνάμεις της χώρας.

Copyright © www.metarithmisi.gr.

To Top