ΑΡΘΡΑ

Αγοραίες περιπέτειες

«Η Ελλάδα είναι αποκλεισμένη από τις αγορές»: Μια φράση που έχουμε τα τελευταία χρόνια ακούσει να επαναλαμβάνεται καθημερινά πιο πολύ κι από το «πάτερ ημών». Κανείς δεν είδε ποτέ τον πατέρα πάντων ημών, με αποτέλεσμα να οργιάζει η φημολογία ότι έμεινε από απουσίες στην ίδια τάξη. Κατ’ αντιστοιχία, κανείς δεν είδε ποτέ «τις αγορές», σε σημείο που να παρουσιάζεται ως σοβαρή ιδέα η ταύτισή τους με την αγορά χρήματος, δηλαδή ενός προϊόντος.

«Η Ελλάδα είναι αποκλεισμένη από τις αγορές»: Μια φράση που έχουμε τα τελευταία χρόνια ακούσει να επαναλαμβάνεται καθημερινά πιο πολύ κι από το «πάτερ ημών». Κανείς δεν είδε ποτέ τον πατέρα πάντων ημών, με αποτέλεσμα να οργιάζει η φημολογία ότι έμεινε από απουσίες στην ίδια τάξη. Κατ’ αντιστοιχία, κανείς δεν είδε ποτέ «τις αγορές», σε σημείο που να παρουσιάζεται ως σοβαρή ιδέα η ταύτισή τους με την αγορά χρήματος, δηλαδή ενός προϊόντος.

Η επικρατούσα ορολογία αναφοράς, έχει εγκαθιδρύσει την ταύτιση της Αγοράς με ένα δαιμονικού τύπου μόρφωμα, που δεν το έχει δει ποτέ κανείς, αλλά όλοι ξέρουμε ότι «είναι εκεί», κάτι σαν τον διάολο δηλαδή, με αποτέλεσμα να πρέπει να κρεμάσουμε σκόρδα στην είσοδο, παρά να καταλάβουμε περί τίνος πρόκειται. Η δαιμονοποίηση, είναι διαταξική και διακομματική. Ακόμα και εντός του επιχειρηματικού κόσμου, χύδην κυκλοφορεί η τερατολογική Αγορα(φοβία) κι αν αναλογιστούμε τι έχει ακουστεί από τον χώρο της τέχνης και της επιστημονικής κοινότητας -μηδέ της οικονομολογικής εξαιρουμένης- δεν μένει παρά η εκτίμηση ότι «Δεν υπάρχει ελπίς, στην Ελλάδα ζεις).

Στη δαιμονοποίηση αυτή, δεν είναι καθόλου αμελητέα η εισφορά της αριστεράς, ή τέλος πάντων αυτού του ιδεολογικού χώρου που για εντελώς αδιευκρίνιστους λόγους έχει ταυτισθεί με την πρόοδο της ανθρωπότητας ολόκληρης, ακόμα και στην περίοδο που δεν είχε ακόμα υπάρξει. Υπάρχουν και μερικά αρχαιολάγνα απομεινάρια που ταυτίζουν την Αγορά με τον τόπο όπου μπορούσε ο καθείς (που λέει ο λόγος) να αγορεύσει ελεύθερα στην Αρχαία Αθήνα, δίπλα στον Δημοσθένη. Γι’ αυτούς δεν φταίει παρά ο καπιταλισμός (το ίδιο με την αριστερά δηλαδή), που ως αρνητική ουτοπία και άκρον-άωτον πολιτιστικής αυτοκαταστροφής, διαστρέβλωσε την original εκδοχή της, στρεφόμενος κατά του περιούσιου λαού του δωδεκαθέου.

Τέτοια πράματα, ο καπιταλισμός και μάλιστα ο Αμερικάνικος (ο τονισμός της λέξης στο –κος συνιστά εκδήλωση ακραίου ρεφορμισμού).

Στο μεταξύ, κάπου άκουσα ότι αγορά σήμερα δεν είναι παρά ο «τόπος» όπου επινοούνται-παρουσιάζονται και επιβεβαιώνονται-απορρίπτονται οι αενάως μεταβαλλόμενες ανθρώπινες ανάγκες. Σκέφτηκα λοιπόν να το συζητήσω με κάποιους που ξέρουν, άλλους που θέλουν και άλλους που μπορούν, γιατί ως γνωστόν ο μόνος που ξέρει, θέλει και μπορεί είναι ο κ. Τσίπρας, αλλά αυτός έχει ήδη «φύγει», ενώ του πλησιέστερου συμμάχου του κ. Καμμένου, του έχουν ήδη φύγει.

Μεταξύ αυτών που ξέρουν, επέλεξα τον κ. Λαζόπουλο, αλλά μετά είπα, «άστο καλύτερα, είναι ο μόνος Αριστοφανικός στον κόσμο που γλείφει το κοινό του». Μεταξύ αυτών που θέλουν, επέλεξα την πλειοψηφία της Ε.Ε. της ΔΗΜΑΡ, που μέχρι προ τινος ήθελε, αλλά μετά είπε «άστο καλύτερα, γιατί τώρα πια δεν θέλω». Τέλος, μεταξύ όσων μπορούν, επέλεξα τον κ. Βενιζέλο, γιατί δεν είμαι και τέλειος.

Κανείς δεν είναι.

Σχολιασμός

Σχόλια

Ιδιοκτησία
e-Μεταρρύθμιση

Εκδότης
Γιάννης Μεϊμάρογλου

Διεθυντής Σύνταξης
Μιχάλης Κυριακίδης
mkyriak@gmail.com

Επικοινωνία
info@metarithmisi.gr

H «Μεταρρύθμιση» είναι ηλεκτρονικός κόμβος ο οποίος λειτουργεί με αυτήν τη μορφή από τον Μάρτιο του 2012. Από το 2005 κυκλοφορούσε ως έντυπο και στη συνέχεια ως ηλεκτρονικό περιοδικό.

Ξεκίνησε από μια ομάδα ανθρώπων με κοινό χαρακτηριστικό την αγωνία για τη συγκρότηση ενός μεγάλου μεταρρυθμιστικού ρεύματος στην ελληνική κοινωνία. Πρόθεσή μας είναι η ενθάρρυνση των διαδικασιών για μια μεγάλη προοδευτική παράταξη και η ανάδειξη της ανάγκης να εκφρασθεί σε όλα τα επίπεδα – πολιτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό – η οπτική μιας σύγχρονης κοινωνίας, απαλλαγμένης από τις παθογένειές της.

Αναφέρεται στο χώρο της μεταρρυθμιστικής αριστεράς, της σοσιαλδημοκρατίας, του ριζοσπαστικού κέντρου, του κοινωνικού και πολιτικού φιλελευθερισμού και επιδιώκει τον διάλογο ανάμεσα στις δημοκρατικές - προοδευτικές δυνάμεις της χώρας.

Copyright © www.metarithmisi.gr.

To Top