ΑΡΘΡΑ

Ελλάδα- Εσθονία καμία σχέση

«Δεν έχουμε γίνει ακόμα Εσθονία. Η Εσθονία είναι πολύ πίσω από εμάς», είχε δηλώσει κάποιος Έλληνας πολιτικός σε τηλεοπτική εκπομπή, το 2012. Και είχε δίκιο, μόνο που τα είπε ανάποδα.

Όπως μας πληροφορεί ο γκουρού της ελληνικής πληροφορικής,  Ανδρέας Δρυμιώτης, στη συνέντευξή του στη «Μεταρρύθμιση», αλλά και σε σχετική αρθρογραφία του στην «Καθημερινή», η αλήθεια είναι πως «Δεν έχουμε γίνει, ακόμα, Εσθονία. Η Εσθονία είναι πολύ πιο μπροστά από εμάς».

Διότι στη χώρα αυτή, που έζησε επί δεκαετίες υπό τον ζυγό του σοβιετικού καθεστώτος, υπάρχουν σοβαροί άνθρωποι που δεν ασχολούνται με μεγάλα λόγια και μεγάλα ψέματα, αλλά με έργα.  Αμέσως μετά την ανεξαρτησία τους, σχεδίασαν ένα πρόγραμμα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, το οποίο εφάρμοσαν και σήμερα εξασφάλισαν τη δυνατότητα να εξάγουν τεχνογνωσία σε 123 χώρες, ενώ η Πληροφορική καλύπτει το 14% του ΑΕΠ της χώρας. Πέτυχαν τεράστια εξοικονόμηση πόρων και απόλυτα φιλικές στον πολίτη υπηρεσίες.

Σε αντίθεση με τις δικές μας μεγαλοστομίες για την πάταξη της φοροδιαφυγής και το «κυνήγι μαγισσών» της διαφθοράς, με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση πέτυχαν απόλυτη διαφάνεια σε όλες τις συναλλαγές, όχι μόνο  μεταξύ του κράτους και των πολιτών, αλλά και μεταξύ των ιδιωτών. Ένα σύστημα που δίνει τη δυνατότητα εύκολης πρόσβασης στις κοινωνικές υπηρεσίες και ένα εξαιρετικό περιβάλλον για την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα. Αρκεί να σημειώσουμε πως οποιοσδήποτε πολίτης στην Εσθονία, μπορεί να ανοίξει μία επιχείρηση σε δεκαοκτώ λεπτά (18’)!

Δεν θα αναφερθώ αναλυτικά στο κέρδος τόσο για τους πολίτες, όσο και για το κράτος στη χώρα αυτή, από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Άλλωστε, μπορείτε να ακούσετε τη συνέντευξη του κ.Δρυμιώτη στη «Μ». 

Ας δούμε τι συμβαίνει στη χώρα μας, την ώρα που όλοι μιλούν για την ανάπτυξη που… έρχεται…

Σύμφωνα με μία Έκθεση για το Επιχειρηματικό Περιβάλλον, του Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος, με θέμα «Εμπόδια στην Επιχειρηματικότητα», σημειώνονται οι ακόλουθες παρατηρήσεις:

οι τεράστιες καθυστερήσεις στη διεκπεραίωση των συναλλαγών κράτους‑επιχειρήσεων με πολύ σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις και αδικαιολόγητα υψηλό ρυθμιστικό βάρος για τις επιχειρήσεις αλλά και για το κράτος,

  • Περίπου ένα εκατομμύριο φορολογικές υποθέσεις εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια της χώρας και για τις μισές από αυτές δεν έχει καν ορισθεί δικάσιμος.  το 2016 ανέρχονταν σε 648.947 σε ειρηνοδικεία, πρωτοδικεία και εφετεία.
  •  για τις «Δημόσιες Συμβάσεις»: χρόνος  230 ημερών κατά μέσο όρο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μιας δημόσιας σύμβασης – ο 2ος μεγαλύτερος χρόνος στην ΕΕ των 27- χωρίς να υπολογίζεται ο χρόνος προκήρυξης και προετοιμασίας του διαγωνισμού,
  •  για τις «Εξαγωγές – Εισαγωγές, Τελωνειακές διαδικασίες»: καθυστερήσεις  1 – 1,5 έτος στις διαδικασίες εκκαθάρισης στις περιπτώσεις εισαγωγών αγαθών, που προορίζονται για εξαγωγή ή ενδοκοινοτική παράδοση.
  •  Σε όλο το φάσμα του δημόσιου τομέα, περίπλοκες και χρονοβόρες διαδικασίες που δεν εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον, αλλά επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις (και το κράτος).
    Απουσία σταθερού θεσμικού περιβάλλοντος,  με χαρακτηριστικά  παραδείγματα  τις περιοχές «Φορολογία, Εισφορές και Λοιπές Επιβαρύνσεις» και «Αναπτυξιακά Κίνητρα».
  •  Σύνδρομο κρατισμού,  με χαρακτηριστικό παράδειγμα  τις «Προδιαγραφές και Πιστοποιήσεις», όπου η στρατηγική τυποποίησης σχεδιάζεται αποκλειστικά από το κράτος, χωρίς τη συμμετοχή επιχειρήσεων και όπου οι πιστοποιήσεις  των επαγγελμάτων γίνονται μόνο από το Δημόσιο.
  • Συνολικά ο βασικός δείκτης Ευκολίας επιχειρηματικής δράσης που παρακολουθεί διαχρονικά το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα (εκφράζει τη διαφορά των ικανοποιημένων από τους δυσαρεστημένους επιχειρηματίες), το 2015 μειώθηκε κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες και σύγκριση με το 2014.

 

Αυτές είναι μερικές από τις επισημάνσεις. Και όσοι νομίζουν πως στο περιβάλλον αυτό θα έχουμε ανάπτυξη, είναι απλώς βαθιά νυχτωμένοι.

Το περίεργο όμως είναι ότι με την Εσθονία έχουμε διμερή συμφωνία, που υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2011, για να πάρουμε τεχνογνωσία σχετικά με το «e-Government και τη χρήση της Πληροφορικής, για την καταπολέμηση της διαφθοράς και της γραφειοκρατίας».

Η συμφωνία,αυτή προβλέπει συνεργασία μεταξύ στελεχών των δημοσίων διοικήσεων των δυο χωρών, σε ζητήματα αξιοποίησης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών για τη διοικητική μεταρρύθμιση.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υλοποίησή της; Όπως πληροφορούμαι, στο στάδιο του συρταριού κάποιου υπουργικού γραφείου.

Ανάλογη συμφωνία με την Εσθονία υπέγραψε και η Κύπρος τον Δεκέμβριο του 2016. Η οποία όμως – καθώς οι Κύπριοι είναι πολύ πιο σοβαροί άνθρωποι, όπως άλλωστε το απέδειξαν και με την έξοδό τους από το μνημόνιο – δεν καταχωνιάστηκε σε κάποια συρτάρια, αλλά βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη…

«Δεν έχουμε γίνει, ακόμα, Εσθονία. Η Εσθονία είναι πολύ πιο μπροστά από εμάς».

Σχολιασμός

Σχόλια

Ιδιοκτησία
e-Μεταρρύθμιση

Εκδότης
Γιάννης Μεϊμάρογλου

Διεθυντής Σύνταξης
Μιχάλης Κυριακίδης
mkyriak@gmail.com

Επικοινωνία
info@metarithmisi.gr

H «Μεταρρύθμιση» είναι ηλεκτρονικός κόμβος ο οποίος λειτουργεί με αυτήν τη μορφή από τον Μάρτιο του 2012. Από το 2005 κυκλοφορούσε ως έντυπο και στη συνέχεια ως ηλεκτρονικό περιοδικό.

Ξεκίνησε από μια ομάδα ανθρώπων με κοινό χαρακτηριστικό την αγωνία για τη συγκρότηση ενός μεγάλου μεταρρυθμιστικού ρεύματος στην ελληνική κοινωνία. Πρόθεσή μας είναι η ενθάρρυνση των διαδικασιών για μια μεγάλη προοδευτική παράταξη και η ανάδειξη της ανάγκης να εκφρασθεί σε όλα τα επίπεδα – πολιτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό – η οπτική μιας σύγχρονης κοινωνίας, απαλλαγμένης από τις παθογένειές της.

Αναφέρεται στο χώρο της μεταρρυθμιστικής αριστεράς, της σοσιαλδημοκρατίας, του ριζοσπαστικού κέντρου, του κοινωνικού και πολιτικού φιλελευθερισμού και επιδιώκει τον διάλογο ανάμεσα στις δημοκρατικές - προοδευτικές δυνάμεις της χώρας.

Copyright © www.metarithmisi.gr.

To Top