ΑΡΘΡΑ

Η μείωση του ΦΠΑ, η γραφειοκρατία και ο κ. Δρίτσας

Στον παρακάτω πίνακα αποτυπώνονται στο αριστερό μέρος το «δέον γενέσθαι», προκειμένου η μείωση του ΦΠΑ σε προϊόντα και υπηρεσίες εστίασης να μετατραπεί σε μείωση τιμών. Στο δεξιό, η σημερινή πραγματικότητα των τιμών λιανικής στη μεγάλη πλειοψηφία των περιοχών Αθήνας και Προαστίων, όπου ζει το 60% του πληθυσμού της χώρας. Από τη σύγκριση των σημερινών τιμών, μεταξύ της «θεωρίας» του αριστερού μέρους και της πραγματικότητας του δεξιού, συνάγεται το εξής απλό συμπέρασμα:

Στον παρακάτω πίνακα αποτυπώνονται στο αριστερό μέρος το «δέον γενέσθαι», προκειμένου η μείωση του ΦΠΑ σε προϊόντα και υπηρεσίες εστίασης να μετατραπεί σε μείωση τιμών. Στο δεξιό, η σημερινή πραγματικότητα των τιμών λιανικής στη μεγάλη πλειοψηφία των περιοχών Αθήνας και Προαστίων, όπου ζει το 60% του πληθυσμού της χώρας. Από τη σύγκριση των σημερινών τιμών, μεταξύ της «θεωρίας» του αριστερού μέρους και της πραγματικότητας του δεξιού, συνάγεται το εξής απλό συμπέρασμα:

.

Η πραγματικότητα της παραπάνω περιοχής είναι άγνωστη σε όποιον έχει συντάξει τα στοιχεία του αριστερού μέρους.

.

 

.

Ενδεικτικός  Μ.Ο. τιμών                                Πραγματικός Μ.Ο.τιμών*

.

Προϊόντα              ΦΠΑ 23%  ΦΠΑ 13%
Καφές στιγμιαίος                       3                     2,76……………………………….2.00                                           

Καφές ελληνικός μονός              1,5                  1,38……………………………….1.20

Καφές ελληνικός διπλός              2,5                   2,3………………………………..2.00

Φρέντο εσπρέσο                           3,5                   3,22………………………………3.00

Φρέντο καπουτσίνο                      4                      3,67………………………………3.50

Φυσ. χυμός πορτοκάλι                  4                      3,67…………………………… ..3.00

Τυρόπιτα                                        1,5                   1,38……………………………..1.60

Σουβλάκι με γύρο                          2,2                   2,02………………………………2.10

Σάντουιτς                                       2,5                   2,3……………………………… (;)**

Πίτσα μεσ. μεγέθους                    7,5                   6,89………………………………6.50

Χωριάτικη σαλάτα                         5                     4,59………………………………5.00

Πατάτες μερίδα                              3                      2,76………………………………3.50

Μακαρόνια με κιμά                        4,7                  4,32……………………………….(;)**

Μπιφτέκι μερίδα                             4,6                  4,23………………………………(;)**

Ουίσκι σε μπαρ                               6                     5,51………………………………5.50

Μπίρα σε μπαρ                                5                   4,59…………………………………4.50

.

Εδώ και περίπου τρία χρόνια, οι τιμές λιανικής στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, γνωρίζουν συνεχή πτώση. Εδώ, οι επιχειρήσεις λιανικής που είναι είτε αλυσίδες francise, είτε μεμονωμένες και σε κάθε περίπτωση μικρές επιχειρήσεις, ρίχνουν συνεχώς τις τιμές τους λόγω του ότι ο ανταγωνισμός στην εστίαση λειτουργεί χωρίς ιδιαίτερες στρεβλώσεις και  σε συνθήκες μείωσης του τζίρου τους προσπαθούν να διατηρήσουν τουλάχιστον το μερίδιο που είχαν κατά την κάθε προηγούμενη χρήση,  στην τοπική αγορά όπου απευθύνονται. Όποιος δεν το έχει καταλάβει αυτό, καλά θα κάνει, την ώρα που πληρώνει τον καφέ ή το φαγητό του, να θυμηθεί πόσο πλήρωνε πέρυσι και πόσο πρόπερσι. Αν δεν θυμάται, να πάει στο νευρολόγο για εξετάσεις.

.

Έτσι, το σημερινό επίπεδο τιμών στην περιοχή που αναφερόμαστε, έχει προ πολλού ενσωματώσει και ξεπεράσει τη μείωση, όπως αυτή αποτυπώνεται στις συνιστώμενες μετά τη μείωση του ΦΠΑ νέες τιμές.

.

Αντίθετα, σε άλλες περιοχές της χώρας και ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές υψηλής επισκεψιμότητας και κατά κεφαλήν δαπάνης, οι τιμές έχουν ελάχιστα έως καθόλου συμπιεσθεί και σε μερικές περιπτώσεις έχουν αυξηθεί. Αυτό συμβαίνει σ’ αυτές τις περιοχές, για δύο λόγους:

.

    .

  1. Τεράστια και προκλητική φοροδιαφυγή σε καθεστώς ανυπαρξίας φορολογικών ελέγχων και αδυναμίας επιβολής και είσπραξης προστίμων από τους λίγους ελέγχους που γίνονται.
  2. .

  3. Ατελής λειτουργία του ανταγωνισμού, λόγω ανυπαρξίας άλλων επιλογών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, αλλά κυρίως λόγω της φοροδιαφυγής.
  4. .

.

Από τα παραπάνω φαίνεται πόσο η κυβερνητική ανακοίνωση σχετικά με την μείωση του ΦΠΑ είναι αποτέλεσμα γραφειοκρατικής πρόσληψης της πραγματικότητας, όταν προτείνει στην καφετέρια, π.χ., της Μυκόνου και στην καφετέρια του Υμηττού ή της Ηλιούπολης, το ίδιο πράγμα, αναμένοντας την ίδια ανταπόκριση. Ενώ η μείωση τιμών, στην πρώτη περίπτωση του παραδείγματος, θα πρέπει πράγματι να εφαρμοσθεί πάση θυσία (και είναι πάρα πολλές οι επιχειρήσεις που μπορούν και πρέπει να το κάνουν), στη δεύτερη περίπτωση είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός των επιχειρήσεων που κυριολεκτικά αδυνατούν να εφαρμόσουν την κυβερνητική σύσταση μείωσης των τιμών, γιατί ήδη χρηματοδοτούνται από τους επιχειρηματίες ελπίζοντας σε ανάκαμψη που θα τις επαναφέρει στην έστω υποτυπώδη κερδοφορία. Γι’ αυτές τις επιχειρήσεις, που ας σημειωθεί ότι απασχολούν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, το μέτρο μείωσης του ΦΠΑ είναι ίσως φιλί ζωής που δεν θα το δεχτούν αν εφαρμόσουν την κυβερνητική σύσταση.

.

Πριν από λίγο καιρό ζήσαμε τον ίδιο περίπου γραφειοκρατικό παραλογισμό με την ρύθμιση του τεκμηρίου αυτοκινήτου επί τη βάσει των κυβικών του κινητήρα, σύμφωνα με την οποία, οι κάτοχοι ενός Σκόντα και μίας Μερσεντές 2000cc, καλούνται να πληρώσουν τον ίδιο φόρο. Ούτε ένας από τους γραφειοκράτες που συνέταξαν την ρύθμιση δεν επισήμανε τον παραλογισμό της.

.

Βέβαια, στην περίπτωση της εστίασης, το παράλογο δεν βρίσκεται στην ίδια τη ρύθμιση/μείωση του ΦΠΑ, που είναι θετικό μέτρο, αλλά στην γραφειοκρατική/ισοπεδωτική κυβερνητική αντίληψη ότι αυτό θα πρέπει να λειτουργήσει ενιαία σε μία αγορά με τεράστιες διαφοροποιήσεις στα θεμελιώδη επιχειρηματικά μεγέθη της ανταγωνιστικότητας, της φοροαπόδοσης/εισφοροαπόδοσης και της κερδοφορίας/βιωσιμότητας.

.

Δεν μένει παρά να προτείνει η κυβέρνηση στον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Δρίτσα, να τεθεί επικεφαλής των συνεργείων του ΣΔΟΕ που θα αρχίσουν συνεχείς αυστηρούς ελέγχους στις φοροδιαφεύγουσες περιοχές.

.

Προτείνουμε δε, οι έλεγχοι ν’ αρχίσουν από την Ύδρα, όπου ο κ. Δρίτσας μπορεί άνετα να πληρώσει έναν φραπέ στην εξευτελιστική τιμή των 5 ευρώ και χωρίς απόδειξη, βεβαίως-βεβαίως, στο όνομα του αντιμνημονιακού αγώνα των απανταχού Ελλήνων φοροφυγάδων, του οποίου είναι εξέχον μέλος.

.

 

.


.

*Οι τιμές του δεξιού πίνακα είναι ο μέσος όρος τιμών που συνέλεξα ο ίδιος επί τρείς ημέρες σε καταστήματα λιανικής εστίασης στις περιοχές Δάφνης-Υμηττού-Βύρωνα-Ηλιούπολης, από τους τιμοκαταλόγους των.

.

 

.

**Όπου δεν υπάρχουν τιμές στον δεξιό πίνακα, η διαφοροποίηση είναι πολύ μεγάλη λόγω πλήθους ομοειδών προϊόντων και διαφοροποίησης των περιεχομένων πρώτων υλών.

.

 

Σχολιασμός

Σχόλια

Ιδιοκτησία
e-Μεταρρύθμιση

Εκδότης
Γιάννης Μεϊμάρογλου

Διεθυντής Σύνταξης
Μιχάλης Κυριακίδης
mkyriak@gmail.com

Επικοινωνία
info@metarithmisi.gr

H «Μεταρρύθμιση» είναι ηλεκτρονικός κόμβος ο οποίος λειτουργεί με αυτήν τη μορφή από τον Μάρτιο του 2012. Από το 2005 κυκλοφορούσε ως έντυπο και στη συνέχεια ως ηλεκτρονικό περιοδικό.

Ξεκίνησε από μια ομάδα ανθρώπων με κοινό χαρακτηριστικό την αγωνία για τη συγκρότηση ενός μεγάλου μεταρρυθμιστικού ρεύματος στην ελληνική κοινωνία. Πρόθεσή μας είναι η ενθάρρυνση των διαδικασιών για μια μεγάλη προοδευτική παράταξη και η ανάδειξη της ανάγκης να εκφρασθεί σε όλα τα επίπεδα – πολιτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό – η οπτική μιας σύγχρονης κοινωνίας, απαλλαγμένης από τις παθογένειές της.

Αναφέρεται στο χώρο της μεταρρυθμιστικής αριστεράς, της σοσιαλδημοκρατίας, του ριζοσπαστικού κέντρου, του κοινωνικού και πολιτικού φιλελευθερισμού και επιδιώκει τον διάλογο ανάμεσα στις δημοκρατικές - προοδευτικές δυνάμεις της χώρας.

Copyright © www.metarithmisi.gr.

To Top