ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΥΠΟ

O βολικός εχθρός

Ηταν ο Αμερικάνος, ο Εβραίος, ο Τούρκος, ο Σκοπιανός, ο Αλβανός, τελευταία ο σκουρόχρωμος μετανάστης. Μήπως όμως ο βολικός «εχθρός» είναι δίπλα μας, όσο δίπλα μας είναι και ο φασίστας της διπλανής πόρτας; Ολοι με τη μορφή του καθημερινού ανθρώπου; Αυτά σκεφτόμουν το Σάββατο το βράδυ καθώς έβγαινα από τον θερινό κινηματογράφο της Ακράτας. Τον χειμώνα έχασα την εξαιρετική δανέζικη ταινία «το Κυνήγι» με τον σπουδαίο Ματς Μίκελσον.

Ηταν ο Αμερικάνος, ο Εβραίος, ο Τούρκος, ο Σκοπιανός, ο Αλβανός, τελευταία ο σκουρόχρωμος μετανάστης. Μήπως όμως ο βολικός «εχθρός» είναι δίπλα μας, όσο δίπλα μας είναι και ο φασίστας της διπλανής πόρτας; Ολοι με τη μορφή του καθημερινού ανθρώπου; Αυτά σκεφτόμουν το Σάββατο το βράδυ καθώς έβγαινα από τον θερινό κινηματογράφο της Ακράτας. Τον χειμώνα έχασα την εξαιρετική δανέζικη ταινία «το Κυνήγι» με τον σπουδαίο Ματς Μίκελσον.

Ο προτελευταίος κακός στις ταινίες Τζέιμς Μποντ υποδύεται τον Λούκας, έναν νηπιαγωγό που η ζωή του από τη μια στιγμή στην άλλη μετατρέπεται σε κόλαση μετά από μια αόριστη καταγγελία μιας φαντασιόπληκτης μικρής, της κόρης του καλύτερού του φίλου, για σεξουαλική παρενόχληση. Η ταινία αρχίζει με τον Λούκας, δεινό κυνηγό, να σκοτώνει ένα αμέριμνο ελάφι και να το τρώνε με την παρέα του μέσα σε μια βακχική ατμόσφαιρα. Η ίδια παρέα, αλλά και ολόκληρη η πόλη, του κλείνουν την πόρτα μόλις η διευθύντρια του νηπιαγωγείου γνωστοποιεί την καταγγελία, που από στόμα σε στόμα μετατρέπεται από υποψία σε βεβαιότητα. Πολλά παιδιά υπό πίεση «θυμούνται» ότι τα παρέσυρε στο υπόγειό του. Συλλαμβάνεται, η αστυνομία κάνει έλεγχο στο σπίτι του, διαπιστώνει ότι δεν έχει υπόγειο και, ελλείψει στοιχείων, τον απελευθερώνει την άλλη μέρα. Ομως η πόλη θέλει οπωσδήποτε ένοχο, η οικογένεια, οι φίλοι, η διευθύντρια, όλοι που με τόση ευκολία πίστεψαν το κοριτσάκι αρνούνται να δεχτούν την αναίρεση της καταγγελίας της.

Και ξεσπά η βία. Τον απολύουν από τη δουλειά του, τον διώχνουν από το σούπερ μάρκετ όπου πήγε ως πελάτης και τον ξυλοφορτώνουν, του σκοτώνουν τον σκύλο του, τρομοκρατούν τον γιο του. Ο κυνηγός μετατρέπεται σε θήραμα. Μόνη του άμυνα η βία, μια κουτουλιά στο πρόσωπο του υπαλλήλου του σούπερ μάρκετ και οι θρασύδειλοι αναδιπλώνονται προσωρινά. Η υποψία, η συκοφαντία, ο φόβος, το μίσος και τελικά η βία σε μια εφιαλτική κλιμάκωση. Ταινία με έντονους συμβολισμούς και σε πολλά επίπεδα.

Την προτείνω σε όσους επιμένουν ότι η επανεμφάνιση του ναζισμού στη χώρα μας είναι αποτέλεσμα μόνο της κρίσης. Η ταινία με τη συνδυασμένη δύναμη εικόνας και σεναρίου αποδεικνύει ότι όταν η κριτική σκέψη παροπλίζεται, ο καθημερινός άνθρωπος αργά και ανεπαίσθητα προετοιμάζει το πολιτιστικό υπόβαθρο που επάνω του αύριο θα πατήσουν οι εραστές της ωμής βίας, όταν η περίσταση τους το επιτρέψει.

Σχολιασμός

Σχόλια

Ιδιοκτησία
e-Μεταρρύθμιση

Εκδότης
Γιάννης Μεϊμάρογλου

Διεθυντής Σύνταξης
Μιχάλης Κυριακίδης
mkyriak@gmail.com

Επικοινωνία
info@metarithmisi.gr

H «Μεταρρύθμιση» είναι ηλεκτρονικός κόμβος ο οποίος λειτουργεί με αυτήν τη μορφή από τον Μάρτιο του 2012. Από το 2005 κυκλοφορούσε ως έντυπο και στη συνέχεια ως ηλεκτρονικό περιοδικό.

Ξεκίνησε από μια ομάδα ανθρώπων με κοινό χαρακτηριστικό την αγωνία για τη συγκρότηση ενός μεγάλου μεταρρυθμιστικού ρεύματος στην ελληνική κοινωνία. Πρόθεσή μας είναι η ενθάρρυνση των διαδικασιών για μια μεγάλη προοδευτική παράταξη και η ανάδειξη της ανάγκης να εκφρασθεί σε όλα τα επίπεδα – πολιτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό – η οπτική μιας σύγχρονης κοινωνίας, απαλλαγμένης από τις παθογένειές της.

Αναφέρεται στο χώρο της μεταρρυθμιστικής αριστεράς, της σοσιαλδημοκρατίας, του ριζοσπαστικού κέντρου, του κοινωνικού και πολιτικού φιλελευθερισμού και επιδιώκει τον διάλογο ανάμεσα στις δημοκρατικές - προοδευτικές δυνάμεις της χώρας.

Copyright © www.metarithmisi.gr.

To Top